Літературне читання
Тема.
Марійка
Підгірянка «Безконечні козачки».
Мета.
Удосконалювати навички читання віршованих творів, навички правильного і виразного читання,
уміння працювати самостійно.
Розвивати образну уяву,
здатність розрізняти реальність і вигадку, розвивати мовлення учнів .
Виховувати спостережливість, уважність,
любов до читання.
Обладнання.
Таблиця складання складів Зайцева М.О і
таблиця 3; картки для індивідуального читання, картки з тестовими завданнями, малюки
сонечка, дерева.
Хід уроку
I ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Ø Сядьте,
діти, всі рівненько
Усміхнітеся гарненько
Настрій на урок
візьміть,
Працювати всі почніть
Ø В
ефірі дитяча телепередача « У світі літературної казки »
Отож,
посміхніться, передаймо тепло своїх долоньок один одному, а разом
з тим гарний настрій .
II Мотивація навчальної діяльності
Визначення очікувань.
У кожного з вас на парті лежить
маленький сонячний промінчик. Ми будемо всі разом із цих промінчиків складати
сонечко сподівань.
Ø А
тепер скажіть мені, чого ви очікуєте від сьогоднішньої телепередачі? (Відповіді
дітей, кожен прикріплює свій промінчик )
Ø Я
теж хочу прикріпити свій промінчик .
Сподіваюся , що ви
будете на уроці старанними , активними , працьовитими . І все у нас буде добре
.
Ø Діти, подивіться, яке гарне у нас вийшло
сонечко.
А сонечко приносить
тепло, від якого пробуджується природа, але наше деревце чомусь сумне. Щоб
побачити, що настає весна , ви повинні розвеселити його. У вас на парті лежать
листочки , на яких ви намалюйте свій настрій:
личко веселе J ;
- личко сумне L . Ось , яке у нас деревце красиве.
·
Отже, нині на нашій
передачі беруть участь діти, які хочуть стати постійними ведучими цієї
програми.
Ми
спостерігатимемо за їхньою роботою у різних студіях. Сьогодні у передачі.
·
Розвиток якостей
читання у «Проектній студії»
·
Розвиток виразності
читання у «Перевірній студії»
·
Ознайомлення з новою
казкою М. Підгірянки .
Також ми відвідаємо
студії відпочинку та юних репортерів , побуваємо у «Творчій студії» та «Студії
міркування»
ІІІ Актуалізація мовних
знань учнів
1. Перевірка
д/з
-
Яку казочку читали
вдома ? Хто її автор ?
А зараз проінсценізуємо
уривок з казки .
-
Хтось буде автором (
переказувати уривок ), лисичкою буде…, а
журавлем…
Одягаємо шапочки .
Інсценізація казки
А ще ви повинні були намалювати героя
казки, який вам найбільше до вподоби.
Починаємо словами «Я намалював… тому, що…»
Ви гарно справились із завданням .
На перерві зробимо виставку.
«Проектна студія»
2.
А тепер трішки
розімнемося .
Будемо промовляти
чистомовку
Доповнення і
промовляння чистомовки
За - за - за - в лузі
паслася… (коза).
Зу - зу - зу - я її
сіна… (привезу).
Зе - зе - зе - по
стежині вуж… (повзе).
Зи - зи - зи - до дітей своїх… (повзи).
Зі - зі - зі – зайчик
пострибав на одній… (нозі).
А зайчик не дарма
стрибав, він скоромовку приніс.
3.
Робота над скоромовкою
.
Послухайте її.
Скажу, діти, вам казку:
Приніс зайчик дров в’язку.
Заучування напам’ять.
4.
Релаксація
Покладіть голівки на
парту.
Закрийте оченята. Кожен
з нетерпінням чекає вихідний день.
І ось нарешті субота.
Встаю вранці, виглядаю у вікно, а там снігу.
Швидко одягаюся,
вибігаю надвір, беру лижі і на прогулянку до зимового лісу.
Під’їжджаю
ближче і аж перехоплює дух від свіжого повітря. Переді мною стоять зачаровані
красуні і берези і сосни. Зупиняюсь біля чудернацького кущика, милуюся ним і
раптом щось як вистрибне, я аж відскочив.
Та
це ж зайчик ! (малюнок зайчика)
Уявна аналогія.
Підніміть голівки
Ø Уявіть,
що ви – зайчик.
Ø Що
ви відчуваєте?
Починаємо,
я зайчик…
5. Розчитування
a) За
таблицею складів Зайцева О. М. , рядок із буквою «зе», рядок з з голосними [і, е, у] утворюють
відкриті і закриті склади.
b) Вправа
на розширювання поля читання .
Робота на картках в парах.
Прочитайте слова,
дивлячись на крапку, намагаючись побачити букви, які поруч з нею.
IV Повідомлення теми і мети уроку
«Інформаційна студія»
Ø З
яких слів, що ви прочитали, можна утворити словосполучення ? (Безконечні казачки)
Ø Яка
особливість твору з такою назвою ?
Ø Сьогодні
на уроці ми будемо читати вірш Марійки Підгірянки з такою ж назвою –
«Безконечні казочки»
Ø Пригадайте
слова, які ви прочитали на картках. Вони усі будуть зустрічатися у творі.
Вправа передбачення.
Ø Пофантазуйте
, про що йтиметься у вірші.
V Опрацювання твору Марійки
Підгірянки «Безконечні козачки»
1
Слухання казки .
Ø Послухайте
казку і подумайте чи правильне припущення ви зробили ?
2. Словникова робота
поколов тривожна
дивні скирта
в’язка громада
Ø Чи
всі слова зрозуміли ?
Фізкультхвилинка
Зайчик
Сірий зайчик сів і жде (присісти)
Спритно вушками пряде. (згинати і розгинати кисті рук)
Зимно зайчику стоять
Треба трішки пострибать . (стрибки)
Скік-скік, скік-скік , скік-скік .
Пострибавши – відпочить. (сісти за парту)
3.
Повторне читання казки (мовчки )
Ø Скільки
казочок розповіла поетеса ?
4.
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
Ø Про
що була перша казочка ? Прочитайте.
Ø Друга?
Третя? Четверта? П’ята?
Ø Яка
казка сподобалась найбільше? Чому?
Ø Чому
поетеса недоказала жодної казки?
Ø До
чого вона спонукає читачів?
5 .
Вправа на розвиток читацьких навичок.
a) Гра
«Дочитай речення до кінця»
b) Читання
«до першої помилки»
А тепер ще раз
прочитаємо казку звертаючи увагу на всі розділові знаки, дотримуючись
інтонації, щоб читання було виразним.
6. Виразне
читання вірша
7. Гра
«Що можна у
9. Тести
1. Поетеса
розповіла 10 казок. -
2. Марійка
Підгірянка пообіцяла розповісти ще 5 казок .+
3. Серед
розказаних казок була одна і про лебедя. –
4. Цей
вірш написала Олена Пчілка. –
VI Підсумок
«Творча студія»
1. Ми
слухали.
Ø Ми
слухали( що?)
2
Ми слухали казочки .
Ø Ми
слухали( які ?) казочки?
3
Ми слухали безконечні
казочки.
Ø Ми(
як ?) слухали безконечні казочки ?
4
Ми уважно слухали
безконечні казочки.
Ø (Де?)
ми уважно слухали безконечні казочки ?
5
На уроці ми уважно
слухали безконечні казочки.
Вправа «Мікрофон»
2. Зробіть, будь ласка, підсумок нашого уроку за
карткою-схемою.
Ø На
сьогоднішньому уроці я дізнався що…
Ø Мені
сподобалося…
Ø Я хочу ще раз…
Ø Кажу
«спасибі»…
VІІ Д/з
Завдання для душі.
1. Виразно
читати «Безконечні козачки».
2. Придумали
свою коротеньку казочку , щоб продовжити ці «Безконечні казочки».

